Videoita.fi
Videot Valokuvat Keskustelu Info Yhteystiedot


Eka saalis
12-v tytön elämän ensimmäinen riistalaukaus.

          Lisää suosikkivideoluetteloon

Kategoria: Majavavideot
Lisätty: 21.04.2014 13:41
Katsottu: 17906 kertaa
Arvosteluja: 17 kpl Arvostelut (4.29) Arvostele
Kommentteja: 52 kpl     Kommentoi
soteake (25.05.2014 22:36)
Kyllä voip huoletta ampua majavan veteenkin. Pittää tietää mihin ampuu. Onneksi lukko on vielä tallessa ensi kevään jahteihin. Lisää on tulossa...
pekkahan (25.05.2014 20:38)
Tämä kiistely lopetetaan nyt tähän viestiin. Seuraava viesti samasta aiheesta tuo kirjoittajalle kuukauden porttikiellon.
tötsä (25.05.2014 20:25)
Senverran voin sinua opastaa kun olet aiheesta näköjään täysin tietämätön. Ase on vaarallisimmillaan ladattuna, ihmiselle vaarallisimmillaa ladattuna ja osoitettuna kohti ihmistä..Nuotiopaikalla tyhjä ase piippu ylöspäin on ihan turvallinen, uskaltaa kahvia juua ja taukoa pittää.. osoitella sillä ei silti saa niin kuin olen sanonut ;).. Käyppä joskus tutustumassa vaikkapa hirvenhiihtoon tai ampumahiihtoon,niin mielesi avartuu, ole huoleti, se on ihan turvallista vaikka siellä hiihdetään kiväärit selässä lukko kiinni sankoin joukoin.. ei tarvii pelätä,aseet on tyhjiä eivätkä koskaan osoita ketään kohti.. URPO !! hehhehee....
tötsä (25.05.2014 19:30)
Voithan sinä sen aseen taittaa josko metsästystoverisi noin huonosti sinuun luottavat.. Oikeastaan en lainkaan ihmettele sitä kommenttiesi perusteella..ONNEA URPO :D !
marwuo (25.05.2014 19:25)
No siellä nuotiolla ja taukopaikallahan se ase on juurikin vaarallisimmillaan. Ase laitettuna niinkuin olen ehdottanut, on kaikille merkki turvallisesta aseesta. ps. tänään Urpo viettää nimipäivää. Onnea!!
tötsä (24.05.2014 12:48)
Joo, hyvä ohjehan toi on, ei sitä ole kukaan kiistänytkään,mutta metsästystilanteita on monenlaisia, ei siellä tollane jäykkisasenne kyllä toimi missään porukassa. Nuotiolle kun tuut niin voit hyvillä mielin lyödä sen tyhjän haulikon kiinni, pysyy paremmin puuta vasten ihan samoin kuin jahdissakin paikkaa vaihtaessa voit hyvillä mielin mennä lukko/ase kiinni lumisista risukoista ettei ole lukkopesä täynnä lunta.. Ainoa ehdoton sääntö mielestäni on ettei koskaan ase osoita ketään kohti tyhjänäkään..
Jui55i (22.05.2014 22:25)
Tarttis varmaan kehittää kertakäyttöpyssyt että olis hulluimmat onnellisia.. hieno video!!! Uskon että vaikka olisi kuinka hyvä metsästäjä niin tarkkaa seuraamalla varmasti löytyy virheitä! Joten niiden "PARHAIDENKIN" metsästäjien on turha tulla nettiin pätemään. Minä myönnän kaikki videoissani näkyvät virheet ja koitan ensivuonna karsia mutta nyt jo tiedän että virheitä tulee ja menee..
Bang!PigeonDown (21.05.2014 12:04)
Marwuo on oikeassa tässä asiassa kerrankin
marwuo (19.05.2014 18:57)
Väittely??
sako85 (19.05.2014 16:21)
Eiköhän tämä väittely voisi loppua.
marwuo (19.05.2014 13:28)
Mukavaa palautetta olen saanut hyvästä aiheesta. Kiitos siitä. Korjaan muutamia asiavirheitä. Video on mielestäni oikeinkin hyvä. En ole kaupunkilainen. Ja en todellakaan ole niin tollo, että olettaisin aseliikkeen telineessä aseiden olevan lukot auki. Älkää nyt tehkö tikusta asiaa. Yhden ainoan kerran vielä. Kun metsästystilanne on ohi, lukot auki. Helppoa, eikö totta
lepsu (19.05.2014 01:42)
sen verran altavastaajaa puollan eli Marwuota, että tottakai se pitää piettää turvallinen aseen käsittely mielessä, ei sitä korosteta monestikhan liikaa, mutta sieki jos 50 v mettästäny, luulis nuinki vanaha ukon jo aikuistuvan. Ensin on viteo ja sen jäläkhen on tilanne kuva saaliista ja saaliin saaneesta ja pyynti välineestä, niin mitä h*****ä siitä alkaa ruikuttaan että pitäs lukko olla kiinni!?!? ... haloo järkiäki saa käyttää, nimen omhan sitä maalais järkiä.... huomaa että on kaupunkilainen.. yli (noheva) rauhotu mies vähän... Ko menet kauphan jossa on asheja näytillä. onko niissä kuinka usiasti ollu lukot aukia? okei ne on tuliteriä.... mutta sitten ko on käytetty ase, niin pitäskö siinä olla lukko auki, koska sillä pari vuotta sitten ammuthin hirvi? Hienoa että pyrit tuomaan aseen turvallista käsittelyä koskevaa infoa tänne ja se pitää huomioida metsästys tilantheissa, mutta tuoki äskönen video niin mitä ihmettä, varmastikki son lukon vetäny auki ja ottanu/jättäny patruunat pesään pois lähtiessä.. ja ottanu kuvan, en miekhän kyllä asetta kuleta lukko auki, jos ja kun olen varma ja joka kerta varmistanu että piipussa ei ole mitään... tälläisilla hienoilla voorumeilla on tarpeeksi samankaltaisia, kuten nuot kettutytöt, niin voisikko hiukan rajoittaa... en halveksu enkä mitään muuta vaan koitan neuvoa.... ja korostan vielä kerran että ajoit tärkeää asiaa takaa mutta se nyt ei tähän videoon soveltunut.
baikaltesto (16.05.2014 13:55)
Marwuo: Ensinnäkin ei ole vielä kuulunut mikäänlaisia perustelua sinun väitteilesi. Jos kerran pysyt noin voimakkaasti ottaman kantaa niin pitäähän sinulla olla perustelut. Kait se entisen poliisin pitäisi tietää että syytökseen täytyy olla näyttöjä?! Toisekseen. Suora lainaus sinun kommentista:" En hauku ketään, enkä halua olla ilkimö." Lainaampa hieman lisää:"Typerän näköinen kuva löytyy, kun katsot itseäsi peilistä","Sinulla, baikaltesto, on paha asennevamma aseen turvallisesta käsittelystä.", "Jos rautalankaa taivuttaen sinulle asian esittäisin, tuskin näemmä viisastuisit.", " voit minun puolesta repiä metsästyskorttisi ja lopettaa koko harrastuksen." ...Ihan pikkaisen menee nuo sinun kommenttisi ristiin! Se on jännä paikka tämä SOME kun täällä näkyy mitä olet aikaisemmin sanonut. Ei sitä vaan täällä voi kirjoitella ihan mitä tahansa. Melkoisen pehmeitä kirjoittelee kun ei voi perustella omia väitteitänsä ja vieläpä aivan ristiin menee nuo kommentit. Kyllä jos ylläpidolla olisi yhtään pelisilmää ja haluaisi että täällä on jakossakin käyttäjiä niin bannit marwuolle. Eiköhän nuo kommentit ole aikalailla hyvien tapojen vastaista joka lukee säännöissä. Vai tarviiko niitä noudattaa...?
Ukkopekka (16.05.2014 13:17)
Itse en kyllä kehtaisi mitään hylsyä ruveta METSÄLLÄ tunkemaan lukkoon. Enkä ole kyllä tämmöiseen ikinä törmännyt. Hirvi, tms seuruemetsästyksessä ase ladataan vasta passipaikalla, mutta muuten on oletusarvo, että se jänö voi lähteä jaloista koska vain. Ihme pätijä tämä marwou... Mee vielä siellä tulilla huomautteleen joillekkin, että pistäppä hylsy lukkoos :D
Kahar (15.05.2014 21:25)
Eikö tuolle oikeesti saa bannia... Mee marwuo oikeesti pois!
tötsä (15.05.2014 21:19)
Missä kohtaa olen sanonut etten asiaa ymmärrä ? Otaha nyt asialinja ja kerro...
marwuo (15.05.2014 20:12)
No jos vaikka kertauksen vuoksi. Aina varsinaisen metsästystilanteen jälkeen ase tyhjäksi, lukko auki, taitettavat taitetaan itselataavat lukko auki ja vaikka hylsy lukon väliin. Jos näin ei tehdä, osoittaa se törkeää välinpitämättömyyttä kanssaihmisiä kohtaan. Tötsä saa ampua vaikka 10000 lks viikossa, niin tämä kirjoittamani ei muuksi muutu. Se on asia, joka on jokaisen metsästystä harrastavan ehdoton velvollisuus. Jos et tätä perussääntöä ymmärrä, voit minun puolesta repiä metsästyskorttisi ja lopettaa koko harrastuksen.
tötsä (15.05.2014 18:42)
Tuo asenteitten huonoudesta kommentointi menee kyllä "marwuo" sinulta överiksi, olisi ehkä syytä tarkentaa omaa asennetta niin saisit ehkäpä asiallisempia ja rakentavia keskusteluja aikaan..Sinulla ei ole harmainta aavistusta minun asenteesta aseturvallisuutta kohtaan niin kuin ei muidenkaan kommentoijien.. Ammun aktiivisesti itse 5000-10000 laukausta/kausi (jo kymmeniä vuosia) eikä KOSKAAN ole osoittanut piippu ketään kohti missään tilanteessa, toimin tuomarina kilpailuissa,ampujana kanakoirakokeissa,metsästän ja kilpailen ja sinä väität että mulla on huono asenne vaikka AINA huolehdin että ase ei osoita ketään kohti edes tyhjänä, nuotiolle mentäessä kyllä lyön TYHJÄN aseen kiinni tai kun menen lumisista risukoista...huhhuh ! P.S ampumakisoissakin ovat haulikot telineessä kiinni lyötynä mutta aina tyhjinä, eipä ole kukaan ennen asiasta moitetta antanut..
marwuo (14.05.2014 18:26)
Kaikille teille. Katsokaa Metsästäjänliitto/aseen turvallinen käsittely. Ei kovin hyvä, mutta suuntaa antava. Ikinä ei voi olla liian varovainen aseiden kanssa. En hauku ketään, enkä halua olla ilkimö. Haluaisin vaan kaikkien tajuavan, miten pienillä asioilla ikävät metsästysturmat vältettäisiin.
Benellisurmaa (13.05.2014 15:49)
Baikaltesto kirjoittaa asiaa! Kyllä marwuon kommentit on todella asiattomia, mutta mitäpä muuta voisi odottaakkaan... Tuollaisen ihmisen, kuten sinä marwuo, kanssa keskustelu on turhaa. Syyn voit itse päätellä. Muistahan pitää lukko auki kaurisjahdissa, ettei taas kaverit vähene. Onnea vielä kerran videon tekijälle. Osaltani tämä keskustelu on päättynyt.
baikaltesto (13.05.2014 15:34)
Marwuo: Kyllä nuo kommenttisi kertoo kaiken asenteista. Mistä sinä tiedät miten minä käsittelen asetta metsällä, kuljetuksen aikana, kotona? Millä perusteella voit sanoa että minun aseen käsittelyssä on asennevika? Kerran pysyt menemään noin henkilökohtaisuuksiin ja näet minut peilin kautta niin varmasti osaat perustella tuon väitteesi ja kertoa hieman tarkemmin minun aseen käsittelystä? Lisäksi mistä SINÄ tiedät miten asetta on kuljetettu ennen kuvaushetkeä ja sen jälkeen, kuinka se on varmisettu tyhjäksi jne.? Jos kuvaushetkellä on lukko kiinni niin turha siitä on ruveta urputtamaan, itkemään, kitisemään. Kuvassa ase ei osoita ketään ja tyttö pitää kättä piipun juuressa. Todella hieno ja tyylikäs kuva!! Voin vain kuvitella miten leveä hymy on tuon mustan laatikon takana. Asetta kyllä pitää aina käsitellä niin kuin se olisi ladattu. Eikä osoitella tyhjänäkään. Jos sattuu vahinko niin siinä on pitänyt laiminlyödä nuo kaksi asiaa. Itselläni on puoliautomaatti haulikko. Vedän aina lukon auki esim nuotiopaikalla, jos vaikka ase sattuu kaatumaan. Siitä ei ole nyt kyse! Toinen halunnut jakaa meille hienon kokemuksen tyttären kanssa ja sitten tullaan repimään pelihousut, tarttumaan henkilökohtaisuuksiin ja pilaamaan toisen jakama ilo. Siinäkö on sitten sitä oikeaa asennetta? Toivottavasti ylläpito myös tarttuu tähän ja antaa törkeistä henkilökohtaisita kommenteista oikeat seuraamukset kuten palstan säännöissä lukee.
marwuo (13.05.2014 15:19)
Ja sinulle, benellisurmaa tiedoksi. En ole kaveriani ampunut. Ja jos keskustelua olet lukenut tarkasti, huomaat, että mainitsin videon olevan hyvän ja tilanteen hienon. Turvallinen aseen käsittely on vaan niin retuperällä nykyään. Tämä ei ole mitään nillittämistä. Vanha sanonta pätee tässäkin: Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. ps. Kaurispukin jahti alkaa tulevana perjantaina. Onnekkaita ja turvallisia kaatolaukauksia kaikille jahtiin lähteville.
Benellisurmaa (13.05.2014 14:47)
Hienoa marwuo että tulet pilaamaan hienon videon ja toisten ilon ensimmäisestä saaliista! On varmaan tosi traagista jos olet kaveriasi ampunut, mutta se ei liene tämän videon tekijöiden syytä, olipa heillä lukko auki tai ei! Yhtään henkeä tuskin pelastat täällä nillittämällä, mutta aika monta päivää saat kyllä pilalle. Onnittelut hienosta saaliista! Älä anna turvallisuusopetuksen pilata hienoa muistoa ekasta saaliistasi!
marwuo (12.05.2014 13:40)
Sinulla, baikaltesto, on paha asennevamma aseen turvallisesta käsittelystä. Typerän näköinen kuva löytyy, kun katsot itseäsi peilistä sen jälkeen jos metsästyskaverisi joskus haavoittuu tai peräti saa surmansa, kuten minulle on käynyt. Ja sekin "tyhjällä aseella". En voi ymmärtää, mikä sen aseenlukon auki pitämisessä on niin vaikeaa. Silloin ase on turvallinen. Muulloin ei.
baikaltesto (12.05.2014 12:00)
Pakko tarttua tähän. Marwuo:" Ja tässä ko. videossa aseen lukko ei ole auki, joten kukaan ulkopuolinen ei voi tietää onko ase ladattu vai ei." Missä kohti videossa sinä näet aseen? Loppuun on laitettu lavastettu kuva jossa saalis on tuotu lähelle, tyttö poseeraamaan ja ase esille. Piippu ei osoita kuvaajaa kohti. Eihän tuo majavakaan olisi tuossa normaalisti. Olisihan se jo typerän näköinen kuvakin jos siinä olisi lukko auki. Ihme urputusta yhden kuvan takia. Nuo heikot jäätkin ovat vaarallisemmat kuin tuo ase. Onnea majavasta(kateellinen!) ja ensimmäisestä kaadosta!! Hieno kuva ja hieno laukaus! Itsekkin pyörin savon suunnalla...
tötsä (04.05.2014 16:27)
Ikävä tapaus kieltämättä,mutta josko se piippu ei osoita ihmisiä kohti niin kuin ehdottomana turvaneuvona kerroin, vahinkoa ei synny, niinhän se on. Saivartelut sikseen...
marwuo (04.05.2014 15:51)
Eli et ymmärrä. Jos rautalankaa taivuttaen sinulle asian esittäisin, tuskin näemmä viisastuisit. Olen metsästänyt lähes 50-vuotta ja menettänyt parhaan metsästyskaverini juuri tuollaisen ajattelutavan takia. "Turvallinen ase" laukesi taukopaikalla kohtalokkain seurauksin. Aseenkäytön turva-asiat eivät koskaan korostu liiaksi. Olen jo eläkkeellä, enkä sinun aselupiisi puutu, mutta toivoisin sinulle parempaa asennetta.
tötsä (04.05.2014 11:05)
Kyllä se haulikko pysyy puuta vasten paremmin kun se ei ole taitettuna...näin se on,et esitä lupia sentään pois tällasesta...;).
marwuo (04.05.2014 10:37)
No vielä kerran, vaikka ihan tötsälle itselleen. Selkeä esimerkki, että jokainen tajuaa pointtini. Kuuden hengen porukka saapuu sovitulle tulipaikalle samoiltuaan aikansa lintumetsällä. Tässä taukopaikalla jokaisen ase on tyhjä/taitettu ja lukko auki. Ymmärätkö nyt, hyvä metsästäjäkollega, mitä ajan takaa? No hyvä.
tötsä (04.05.2014 09:15)
Mahdoitko "marwuo" tehdä nyt ite asiasta vaikean ymmärtää.. Melko ristiriitaisia kommentteja sulla.. Olen ehdottomasti sitä mieltä että metsästyksessä metsästäjä on vastuussa aseestaan ja siittä että se on muille kulkijoille vaaraton. Varmistus ja piippu turvallisessa suunnassa riittää tähän. Ei tilanteen ulkopuolella olevilla ihmisillä ole tällöin mitään vaaraa, heille EI tarvitse millään lailla todistella aseen vaarattomuutta.. Metsästäjä itse takaa tämän. Tuosta rataturvallisuudesta olen kyllä samaa mieltä..
marwuo (03.05.2014 17:44)
No jo meni vaikeaksi ymmärtää tarkoitukseni. Asiani koski nimenomaan PASSISSA oloa. Ja tässä ko. videossa aseen lukko ei ole auki, joten kukaan ulkopuolinen ei voi tietää onko ase ladattu vai ei. Eihän nyt kukaan niin urpo ole, että samoilumetsästyksessä tai vastaavassa tilanteessa lukko auki kulkisi. Sitä vaan halusin korostaa, että tilanteen ulkopuolella kaikki näkevät/tietävät, että tuon hepun ase on turvallinen. Videossahan ei ole mitään moitittavaa. Hieno tilanne. ps. Radalla ollessa lukot auki-asia ei ole mikään herrasmies-sääntö, vaan ehdoton turvamääräys. Hyvää alkavaa kesää kaikille.
riistanvuoksi (03.05.2014 11:29)
Kyllä on taas pöljää niuhotusta eräällä. Ase ladataan ja varmistetaan kun lähdetään autolta ja sama toisinpäin kun palataan autolle. Se pompputeeri, sorsa, jänis tai ohi juokseva hirvi ei ala kyselemään sun taitoksien tai aukinaisten lukkojen perään vaan silloin ollaan automaattisesti myöhässä. Haulikon patit on pudonnu jo sata metriä sitten ja lukko roikkuu jossain pajupensaassa. Varmistin on sitä varten että ase on metsästyksessä turvallinen. Radalla liikkuessa kuuluu herrasmies sääntöihin näyttää kanssa harrastajille että ase on lataamaton. Ja tästä asiasta en enempää kinaa jos herra pilkunviilaaja tulee vielä pätemään. Jokainen hallitsee aseensa ja joka ei sitä hallitse on harrastus väärä.
ohiampuja 95 (02.05.2014 17:54)
hieno laukaus ja siitä pisteet.... on se hyvä että tuo eläköitynyt (mutta viellä virkaintoinen) poliisi-setä mar(isia)wuo jaksaa meitä muistaa kommenteillaan koska ainoastaan hän on täydellisyys näkeehän sen hänen videoistaan.... AI NIIN eihän hänellä ole videoita. mutta ei se mitään! on hyvä että löytyy joku vastaanvänkääjä että saadaan keskustelua aikaseks :)
suomikp31 (01.05.2014 10:00)
Erikoista hiustenhalkomista. TÄYDELLINEN suoritus!!! ERINOMAINEN laukaus!!! Saa tyttö olla ylpee itestään. Toivon paskasia piippuja myös jatkossa.
tötsä (30.04.2014 23:07)
Juu ja josko seisoja jahdissakin menee lumisista risukoista läpi ni on viisautta pamauttaa se ase kiinni..muuten saa sopivilla keleillä jahdin unohtaa,on kokemuksia ku lumi jäätää vehkeet siihen malliin ettei ilman takan lämpöä sula ;)
SAUER & SUHL (30.04.2014 23:02)
marwuo, tarkoittanet metsästystä missä ns. passitetaan paikoillaan, silloin ko. toiminta ok. Liikkuvassa metsästyksessä ei toimi, poislukien esim. jahti seisovalla koiralla, siinä on aikaa kikkailla. Lintuluodikkossa joka on selässä, patruunat on makasiinissa/lippaassa mutta ei patruunapesässä. Se on riittävän turvallista. Pitääkö sua marwuo tulla tänne nettiin asti opettaan käytäntöjä, oikeessa elämässä ;)
tötsä (30.04.2014 22:53)
Kyllähän tuo niuhotusta on, se on heti myönnettävä ;). Hyvä ajatus toki,vaan aina se ei käytännössä toimi,näin se on...
marwuo (30.04.2014 20:42)
Aseet ladataan vain ja ainostaan, kun ollaan passipaikalla. Kun tilanne on ohi, patruunat pois heti. Taitettavat aseet taitetaan, itselataaville hylsy/patruuna lukon väliin ja pulttilukkoiset, lukko auki. Jos tähän joku väittää, että niuhotan, esitän tältä hepulta aseita pois. Mikään, ei mikään ole tärkeämpää, kuin aseturvallisuus.
tötsä (29.04.2014 10:24)
Samaa mieltä... Jokanen pitäköön huolen että ase on turvallinen, ratahommat on tietysti asia erikseen.. Ei sitä lukkoa ole aina järkevää pitää auki tai haulikkoa taitettuna, pääasiahan on että ase ei KOSKAAN osoita ketään kohti..
omaminun (28.04.2014 19:27)
Marwuo se jaksaa lässyttää... Oikein hyvä senssi ampua majava ja saaliiksihan se tulikin. Lukko auki touhutaan radalla, mutta kukaan enemmän metsällä liikkuva ei lukko auki kulje aina ampumatilanteiden ulkopuolella. Tai jos kulkee niin onnea pultin etsintään jossain vaiheessa.
marwuo (27.04.2014 18:01)
Pari pientä asiaa. Majavaa ei yleensä kannata ampua veteen. Saattaa sukeltaa osumasta huolimatta ja näin saalis saattaa jäädä "hukuksiin" Toinen, paljon vakamampi asia. Aina, siis AINA, kun ase on muussa, kuin ammuntatilanteessa, LUKKO AUKI. Se on turva kaikille. Video sinänsä hieno ja onnea nuorelle metsästäjälle!
tötsä (25.04.2014 15:23)
Joo, sehän on tietysti selvä, meilläpäin ei majavia ole..Mulle on muita lajeja kyllä kertynyt aikamoisia määriä vuosien varrella. ;).. hiukkasen vaan hehkutin komeaa kaatoa nuorelle iälle.
jööti (24.04.2014 23:17)
ei se siitä kiinni ookkaa millon sen metästyksen aloittaa vaan missä sitä harrastaa. savossa on monennäköstä riistaa. ja jos jaksaa metsästää ja innokkaasti etsiä erilaisia metsästyspaikkoja ja muotoja ni ruppee elukkoo löytymää että sillälailla... mut onnee sinne varkaaven kuppeesee
tötsä (24.04.2014 16:34)
Komea riistalaukaus ! Onnea ! Eipä ole koskaan omalle kohdalle sattunut vaikka aloitin metästysharrastuksen vuonna 1984 ;)..
riistanvuoksi (23.04.2014 20:15)
Hieno laukaus ja saalis! Onnea kaatajalle!!!
Zoner (22.04.2014 18:49)
Hienoa että nuoria tuodaan lajin pariin! Paljon onnea hienosta laukauksesta!
ettis (22.04.2014 17:46)
Hyvä 4p.
tuprauttaja (22.04.2014 11:07)
hienosti ammuttu.
metsästäjä1 (21.04.2014 17:06)
onnea kaatajalle :)
erämies23 (21.04.2014 15:45)
onnea
mikatossa (21.04.2014 14:06)
No nyt näky s4. Hyvä video. Onnittelut kaatajalle!!
Bang!PigeonDown (21.04.2014 13:44)
Onnea vaan saaliista!
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy jäseneksi.
Internet-palvelut tarjoaa Zoner Oy     Kaikki kotisivupalvelut: Kaakon Nettipalvelu Oy 2012